Nieuws

Ombudsman Pensioenen kreeg vorig jaar 514 klachten

In 2017 zijn 514 klachten aan de Ombudsman Pensioenen voorgelegd. Een jaar eerder waren dat er nog 404. Het aantal klachten schommelt al jaren rond de 500 per jaar.

Wat doet de Ombudsman Pensioenen?

De Ombudsman Pensioenen behandelt klachten en geschillen over de uitvoering van een pensioenreglement. Een deelnemer kan een klacht indienen bij de Ombudsman Pensioenen als hij bij zijn eigen pensioenfonds of verzekeraar de klachtenprocedure heeft doorlopen en niet tevreden is met het resultaat of het besluit van het fonds.

De Ombudsman Pensioenen is een onafhankelijke bemiddelaar. Hij brengt gratis advies uit dat meestal gevolgd wordt. Hij stelt geen schadebedrag vast en doet ook geen juridische uitspraken.

Waarover gingen de klachten in 2017?

De meeste klachten gingen over:

  • het recht op een pensioen
  • het recht op een partnerpensioen
  • pensioen bij arbeidsongeschiktheid
  • pensioen na een scheiding

Wat was de uitkomst?

De uitkomsten van de klachten waren als volgt:

  • 66 keer kreeg de deelnemer gelijk
  • 186 keer kreeg een andere partij gelijk
  • 84 keer werd terugverwezen naar de klachtenprocedure van het pensioenfonds of de verzekeraar
  • 62 zaken waren op 31 december 2017 nog in behandeling

De overige zaken zijn nog niet in behandeling genomen of zijn doorverwezen.

Enkele aanbevelingen

De Ombudsman Pensioenen doet enkele aanbevelingen. De Ombudsman Pensioenen

  • adviseert om de positie van de deelnemer te versterken. Bijvoorbeeld door het makkelijker te maken om bij een pensioenfonds of verzekeraar een klacht in te dienen.
  • wil de geheimhouding opheffen van pensioenfondsen en verzekeraars waarover de deelnemer een klacht indient.
  • vraagt om meer bevoegdheden en mogelijkheden om onderzoek te doen naar aanleiding van een klacht. De Pensioenfederatie kijkt of dit mogelijk is.

Meer weten?

Lees het jaarverslag op de website van de Ombudsman Pensioenen.

 

Bron: Ombudsman Pensioenen